Skip to main content

Middenbouw

cirkelWanneer een kind in de middenbouw komt, ziet het naast de vele nieuwe materialen ook bekende materialen uit de onderbouw. Maria Montessori noemt dit de doorgaande lijn. Net als in de onderbouw zijn er in de middenbouw veel leeswerkjes, rijmopdrachten en boekjes. De middenbouw heeft haar eigen kleine mediatheek, met boeken op verschillende leesniveaus. Daarnaast mogen de kinderen ook naar de schoolmediatheek.

Voor de middenbouw is een aparte taalset ontwikkeld. De kinderen werken daarmee aan de spelling en aan de algemene taalvaardigheid. Voor het spellingonderwijs wordt gewerkt met regel- en opdrachtkaarten gebaseerd op de methode Zelfstandig Spellen. Met de opdrachten uit de taaldozen worden de woordsoorten geoefend. Tevens wordt er een begin gemaakt met het redekundig ontleden.

Rekenen leren de kinderen met het concrete Montessorimateriaal. Dit materiaal helpt kinderen inzicht verwerven in de vier hoofdbewerkingen[: optellen, aftrekken, vermenigvuldigen, delen]. Het materiaal kent een opbouw van concreet via symbolisch materiaal naar abstrahering.

De algemeen vormende vakken worden gegeven in thema’s en projecten, zie ook kosmisch onderwijs en opvoeding. Werkstukken spelen hierbij een belangrijke rol. Met ondersteuning van bijvoorbeeld de dierenbak wordt geleerd hoe je een werkstuk opbouwt en informatie verzamelt.